Friday, April 18, 2014

Jadikan kekecewaan hari ini membawa perubahan yang baik akan datang...

Assalamualaikum wrt  & Salam Sejahtera (^_^)

“Allah tidak akan mengubah sesuatu kaum selagi kaum itu tidak berbuat usaha untuk mengubah diri mereka sendiri” Ar-Ra’ad 13 : 11

Hari  ini  kita kecewa, sedih dengan  kegagalan...penuh tanda tanya di kepala, Mengapa aku gagal? Mengapa orang lain boleh berjaya? ingatlah kegagalan itu tidak kekal selamanya. Ya, mungkin kita gagal hari ini...tapi esok lusa? kita yang harus usaha lebih untuk mengubah kegagalan itu. Firstly, buat checklist kehidupan kita...apa yang kita wajib, harus dan mesti lakukan untuk meraih kejayaan hidup...pastikan dalam checklist kita tu yang utama kita letak ialah bagaimana  ibadah kita padaNya, solat kita lima waktu macam mana....ingatlah perkara utama yang akan dihisab di akhirat kelak adalah solat kita. Selama kita hidup, adakah kita solat tepat pada waktunya?...ingatlah segerakan solat kita nescaya Allah akan segerakan kejayaan dan kebahagiaan hidup untuk kita...In sha Allah..
Niatkan dalam hati kita yang kita lakukan segalanya kerana Allah swt. Setiap hari bangun dari tidur bisiklah dalam hati kita "Ya Allah semoga segala apa yang aku lakukan hari ini diberkatiMU, kerana segalanya keranaMU..." sebelum tu jangan lupa baca doa bangun tidur...(^^) ....BERUBAHLAH  WAHAI  HAMBA  ALLAH.....

Dulu  aku seorang yang selalu leka dengan keduniaan sehingga meletakkan  solatku yang terakhir..UBAHLAH.....
Sekarang....... apabila aku dengar azan berkumandang, aku segera mengambil wuduk dan mendirikan solat.

Dulu, aku  suka berpakaian  tidak menutup  aurat, berlebih-lebihan dalam berhias, UBAHLAH...
Sekarang........aku  telah menutup aurat dengan sempurna, segala perhiasanku hanya untuk yang halal buatku

Dulu, aku  tidak menjaga pandanganku, melihat apa yang tidak boleh dilihat, UBAHLAH
Sekarang........aku menjaga pandanganku, pandanganku hanya untuk yang halal untukku

Dulu, aku  tidak menunaikan ibadah puasa di Bulan Ramadhan  inikan puasa sunat, UBAHLAH...
Sekarang........aku berhasil  puasa penuh di Bulan Ramadhan, beserta puasa sunat...

Dulu, aku  malas untuk  ke masjid, pergi masjid bila solat Jumaat saja, kadang-kadang ponteng solat Jumaat UBAHLAH..
Sekarang...... aku  sentiasa ke masjid, solat berjemaah dan tidak ponteng solat Jumaat..

Dulu, aku  sentiasa  melawan  kata  ibu bapaku, abang dan kakak ku, tidak hormat orang tua...UBAHLAH
Sekarang.......aku  menjaga kata-kata dan perlakuanku terhadap ibu bapaku serta  orang lain...

Dulu, aku  tidak  suka  membaca Al-Quran,.. UBAHLAH..
Sekarang......aku telah  menjadikan  membaca dan mentadabbur  Al-Quran  rutin harianku

* ubahlah segala keburukkan ke arah kebaikan, .......banyak lagi yang perlu kita ubah...ayuh ubah sebelum terlambat.....

Ingatlah segala-gala yang kita miliki di atas muka bumi ini semuanya milik Allah swt....tiada satu pun milik kita...tugas kita  sebagai manusia ialah mengabdikan diri kepada Allah swt....

Hanya kita yang boleh mengubah nasib kita, bukan orang lain...Masing-masing dikurniakan akal yang sempurna untuk membezakan antara yang baik atau buruk..jaga hak Allah maka Allah akan memelihara kita. Kejayaan yang sebenarnya bukanlah di dunia, tetapi di akhirat kelak. Kejarlah Akhirat maka dunia akan mengejarmu. Letakkan dunia di tangan tapi letaklah akhirat di hati. In sha Allah...semoga kita semua dikurniakan kejayaan yang hakiki dunia & akhirat....Aamiin......

p/s :sesungguhnya yang menulis ini turut melakukan kekhilafan....peringatan di atas untuk peringatan diri ini juga  serta untuk muhasabah bersama. waallahualam...
maafkan segala salah silap saya, hanya hamba Allah yang sering melakukan kesilapan.
tegurlah saya andai apa yang saya katakan atau lakukan itu satu kesilapan.syukran a'lakullihal....







No comments:

Post a Comment